Visa upp dina språkkunskaper på ditt CV och imponera på potentiella arbetsgivare

Att kunna tala flera språk i dagens globaliserade värld är värdefullt. Det är en färdighet som kan öppna upp en rad professionella möjligheter och får dig att sticka ut när du söker jobb.

Så det är ingen överraskning att vi ofta hör följande frågor från CVmaker.se användare:

  • "Vilket är det bästa sättet att nämna mina språkkunskaper på i mitt CV?"
  • "Var på mitt CV placerar jag avsnittet med språkkunskaper?"
  • "Är det okej om jag inte nämner det på mitt CV"

Om du undrar samma, kan du läsa svaren på dessa frågor och andra nedan.

Skapa ditt CV

När är det bra att nämna dina språkkunskaper på ditt CV?

Att lägga till dina språkkunskaper i ditt CV rekommenderas alltid! Det är en kraftfull färdighet att visa upp. Även om det inte specifikt krävs i arbetsbeskrivningen så finns det alltid en chans att du kommer att stöta på andra språk i din dagliga roll. Tänk bara så här, vilka är chanserna att ditt blivande företag kommer att ha en internationell kundbas? Eller till och med kollegor baserade utomlands, antingen i ett utomeuropeiskt kontor eller som arbetar på distans (som håller på att bli normen). För en arbetsgivares perspektiv är det skönt att veta att om en situation uppstår där det krävs någon som kan tala ett annat språk, kommer de att ha någon till hands.

Var på ditt CV ska du lägga till dina språkkunskaper?

Det korta svaret är att det skiljer sig beroende på din CV-stil och den lediga tjänsten du söker. Vi rekommenderar alltid att du inkluderar den mest relevanta informationen högt upp på ditt CV. På så sätt ser den anställande chefen som granskar ditt CV din lämplighet direkt. Frågar den roll du söker efter specifika språkkunskaper? Om det gör det då är det vettigt att nämna dem så framträdande som du kan. På så sätt märker arbetsgivaren det direkt.
Om rollerna inte specifikt ber om förmågan att tala ett annat språk så rekommenderar vi att du placerar det längre ner på ditt CV och därmed lämnar utrymme för de aspekter som är mest relevanta för den tjänst du söker. Tumregeln i detta fall skulle vara att inkludera den med dina andra färdigheter i kompetens-delen av ditt CV.

Vilka språk ska du nämna på ditt CV?

Kort svar? Varje språk du kan prata. Ju fler du kan prata desto bättre. Men ur en arbetsgivares perspektiv hittar de mest värde i de språk du kan prata åtminstone på en konversationsnivå. Så om du bara vet hur man säger "hej", "taxi tack" och "tack" på ett språk är det nog bäst att hoppa över det. Även om de kan hjälpa dig på dina resor utomlands, kommer de inte vara alltför användbara för den roll du söker.
Förutom att nämna de språk du kan prata, inkludera alltid ditt modersmål ... eller olika modersmål om man hade turen att bli uppfostrad tvåspråkig.

Vad är det bästa sättet att lista språkkunskaper på i ditt CV?

Det finns flera olika sätt på där du kan presentera dina språkkunskaper som vi ska förklara mer i detalj nedan. Om den lediga tjänsten specifikt ber om språkkunskaper, titta noga på vilka kunskaper som förväntas och hur det står i arbetsbeskrivningen. Det är bäst att ange din kompetens på samma sätt. Till exempel, är det engelska på B2-nivå som krävs? Se då till att du också anger dina engelskkunskaper med hjälp av CEFR-standarden (som JD i detta exempel refererar).
I allmänhet vill du visa de språk du är duktig på på ett kort och kraftfullt sätt. Gör det visuellt där det är möjligt! Genom att göra det visuellt kommer du att göra det mycket enkelt för den anställande chefen att få en bra uppfattning om dina språkkunskaper.

Vilka är de vanligaste språken på ett CV?

  • Engelska
  • Tyska
  • Franska
  • Spanska
  • Mandarin

När du listar de språk du kan prata, rangordna dem efter relevans. Om det är viktigt att du kan prata franska för den roll du söker så ange det först.

När det gäller presentation av dina språkkunskaper, vara kreativ! Här är några vanliga sätt du kan presentera dina kunskaper:

  • Lista dem med punktlistor eller asterisker
  • Lista dem med hjälp av standardterminologi
  • Lista dem med hjälp av den internationella standarden

Vad är standardterminologi för att ange språkfärdighet?

De flesta CV tenderar att välja den standardterminologi som belyser deras språkkunskaper. Den standardterminologi som vanligtvis används är: 

  • Modersmål
  • Utmärkt
  • Bra
  • Rimlig

Vad är den internationella CEFR-standarden?

Om du har sökt tjänster på internationella företag tidigare har du har sannolikt stött på detta tidigare.
Den gemensamma europeiska referensramen, eller CEFR.


I CEFR skiljer man mellan sex olika språknivåer:

A Nivå

A1 Nivå - Nybörjare

  • Du kan förstå grundläggande begrepp och uttryck
  • Du kan presentera dig själv och ställa frågor för att ta reda på personlig information
  • Du kan interagera så länge konversationen är långsam och tydlig

A2 Nivå - Elementärt

  • Du kan förstå vanliga uttryck i butiker, familjeinställningar och på arbetsplatsen
  • Du kan utföra uppgifter som kräver direkt utbyte av kommunikation
  • Du kan definiera avancerade termer i enkla termer

B Nivå

B1 Nivå - Mellanliggande

  • Du kan förstå ämnen som rör familj, arbete och skola
  • Du kan kortfattat beskriva upplevelser, händelser, drömmar, planer, etc.
  • Du kan skriva enkla texter om ämnen av personligt intresse

B2 Nivå - Övre mellanliggande

  • Du kan förstå sammanhanget med komplexa texter
  • Du kan interagera spontant utan alltför mycket spänning
  • Du kan skapa detaljerade texter om en mängd olika ämnen

C Nivå

C1 Nivå - Avancerad

  • Du kan förstå längre och mer krävande texter eller konversationer
  • Du kan uttrycka idéer utan att slå upp för mycket
  • Du kan skapa strukturerade och detaljerade texter om komplexa ämnen

C2 Nivå - Kunnig

  • Du kan förstå nästan allt du läser och / eller hör
  • Du kan sammanfatta information från olika källor i en sammanhängande presentation

Gemensamma europeiska referensramen för språk Skala för självbedömning

Source: Europa.eu

Vill du veta mer om CEFR-standarden? Ladda ner det här självbedömningsrutnätet

Skapa ditt CV

Hur avgör jag min språknivå?

Om du har gjort en språkkurs tidigare nämns det oftast vilken nivå du förväntas vara på efter avslutad kurs. Detta sker vanligtvis genom ovanstående CEFR-standard och kan läggas direkt till ditt CV.

Om du planerar att använda standardterminologi för att beskriva dina kunskaper så se till att spegla de ord som används i arbetsbeskrivningen. Om du till exempel söker till att företag med kontor i Storbritannien och Frankrike kan du beskriva din nivå som "bra" eller "konversation" om du har uppnått B1-Nivåfranska.

Vad ska du göra om du är tveksam till din språkfärdighet? Du kanske kan följa ett affärssamtal på ett språk men kämpar mycket för att delta i samtalet, vilken kompetens har du i så fall? Det är viktigt att du är så ärlig som möjligt om kompetensen i de språk du listar. Anställande chefer kan välja att testa din språknivå under intervjuprocessen. Om du är osäker rekommenderar vi att du tar ett kort språktest - det finns några få gratis online.

Relaterade artiklar

Mer än 112 872 användare har redan skapat deras CV

Med vår CV-skapare så kan du snabbt och enkelt skapa ett distinkt och professionellt CV inom endast 15 minuter.

Skapa ditt CV

Du har 65% chans att få ett jobb.